Vilken sort snus säljer man mest i Sverige?

Snus är ett djupt rotat fenomen i Sverige—men vilka produkter är verkligen populärast? I den här artikeln går vi igenom vilka snussorter och kategorier som toppar försäljningen, varför trender ändras och vad det kan betyda framåt.

Traditionellt snus vs. vitt snus

De flesta snusare känner till traditionellt tobakssnus—men de senaste åren har vitt snus vuxit snabbt.

Under 2023 utgjorde traditionellt snus cirka 60 % av alla köp, medan vitt snus (nikotinportioner utan tobak) stod för cirka 39 %

Andelen vitt snus har ökat stadigt. Så sent som 2019 var traditionellt snus hela 89 % av marknaden .

Kort sagt: Även om tobakssnus fortfarande är störst, växer vitt snus snabbt—och är på väg att ta över.

Toppmärken inom snus

Vilka märken leder idag?

Traditionellt snus

Lundgrens var den mest sökta varianten första kvartalet 2024, med cirka 17 % av sökningarna

Andra starka varumärken i toppen inkluderar XR, Knox och General

Vitt snus

Velo är marknadsledande bland tobaksfria snusprodukter. För 2023 stod Velo, Knox, LD, Lundgrens och Kapten för ungefär 40 % av alla sålda dosor.

Enligt snussidan.se är Knox White Portion årets mest sålda produkt inom vitt snus, följt av Velo Crisp etc.

Enskilda dosor – vilka toppar?

När man tittar på enskilda produkter är listorna stabila:

One Blå White Portion – favorit under .flera år.

Knox White Portion – en annan tungvit portion snus.

Velo Ice Cool Mint Strong – stark, mintig favorit bland vitt snus.

Andra återkommande namn är XR Göteborgs Rapé Slim, Lundgrens Skåne Vit och Kaliber Vit Portion.

Smaker och styrka

Mint är den tydliga vinnaren inom vitt snus: cirka 43 % av alla vitt snusköp har mintsmak . Frukt- och bärsmaker kommer därefter.

När det gäller nikotinstyrka så är det viktigt att komma ihåg att pluppsystemet (mätare på dosan) inte alltid indikerar riktigt nikotininnehåll.

Regionala skillnader

Variationen i trend och efterfrågan syns också geografiskt. Till exempel köper man mest snus per capita i Gävleborg, Dalarna och Jämtlands län—”hockey‑ och skogslän” där intaget är högt.

Dessutom är vitt snus populärare i södra Sverige, ofta bland yngre användare.

Trender och framtid

Marknaden förändras snabbt:

Vitt snus växer, står redan för en fjärdedel av hela nikotinmarknaden

Traditionellt snus minskar från cirka 43,5 % till 37,5 % av online‑efterfrågan under 2024

Konsumenterna lockas av nya smaker och mildare upplevelser – särskilt yngre och kvinnor

Vad betyder detta för dig?

Råd för snusbutiker och återförsäljare:

Ha alltid Knox, Velo, One, XR, Lundgrens i lager.

Satsa på vita portionssnus med mint, frukt och bär.

Erbjud olika nikotinstyrkor och tydlig märkning.

Råd för konsumenter:

Vill du ha klassisk smak? Satsa på Knox, Lundgrens, Ettan eller General.

Vill du ha vitt snus? Börja med One Blå, Knox White eller Velo – särskilt mintiga varianter.

Tobakssnus är fortfarande störst, men vitt snus växer snabbt.

Knox White Portion, One Blå och Velo Ice Cool Mint är favoriter.

Mintsmak är dominerande inom vitt snus.

Det finns tydliga regionala och demografiska skillnader i preferens.

Trenden går mot mer variation, mildare smaker och tobaksfria alternativ.

Med denna insikt har du bättre koll på dagens snustrender i Sverige. Men också  vad som troligtvis kommer att dominera nästa år.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *